Jak często zmieniać olej w skrzyni biegów?
Utrzymanie sprawności auta wymaga regularnych przeglądów i wymiany elementów oraz materiałów, które ulegają normalnemu zużyciu. Prawidłowa obsługa każdego pojazdu będzie się więc łączyła nie tylko z koniecznością zaopatrywania się w odpowiednie części zamienne, ale także oleje, filtry czy klocki hamulcowe. Jedną z czynności, które bywają zaniedbywane, a mogą doprowadzić do poważnej i kosztownej awarii, jest wymiana oleju w skrzyni biegów. Przekonajmy się, dlaczego jest potrzebna i sprawdźmy, jakich olejów należy używać.
Jak pracuje skrzynia biegów?
Skrzynia biegów to przekładnia, która dzięki kołom zębatym o różnej średnicy pozwala na dopasowanie ilości obrotów oraz wielkości momentu obrotowego do aktualnych potrzeb i prędkości, z jaką ma się poruszać auto. Jej podzespoły pracują pod dużymi obciążeniami, dla wyeliminowania powstającego tarcia i wydłużenia żywotności części konieczne jest więc odpowiednie smarowanie. Niestety w czasie pracy stosowany w skrzyniach olej ulega zużyciu, które osłabiają jego właściwości, ponieważ pojawiają się w nim drobiny metalu, a także cząsteczki wody. Z uwagi na wysokie temperatury zmianie ulega też w pewnym zakresie jego skład chemiczny. Będzie to szczególnie widoczne, w przypadku skrzyń automatycznych i półautomatycznych, które są poddawane większym przeciążeniom, nierzadko ulegając przegrzaniu.
Jak i kiedy wymienia się olej?
Częstotliwość wymiany oleju w skrzyni biegów jest uzależniona od wskazówek producenta, podobnie jak jego jakość. Zwykle będzie ona konieczna po od 60 do 100 tysięcy kilometrów, choć w niektórych skrzyniach okres ten może być nieco dłuższy. W skrzyniach biegów stosuje się specjalne oleje przekładniowe o odpowiedniej lepkości oraz klasie jakościowej – trzeba pamiętać, że są one inne niż przy olejach silnikowych ze względu na odmienne warunki pracy. Najlepsze rezultaty, jeśli chodzi o wymianę oleju w skrzyni biegów, można uzyskać, przeprowadzając ją dynamicznie, a więc dzięki osiągnięciu przez stary środek smarny swej temperatury roboczej oraz wymuszeniu jego przepływu przez skrzynię. W przeciwieństwie do wymiany statycznej daje to możliwość wymiany całego oleju znajdującego się w skrzyni.