Jak sprawdzić świece zapłonowe i je wymienić?
Działanie silnika spalinowego wymaga doprowadzenia do wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej wprowadzanej do wnętrza cylindrów. W przypadku jednostki wysokoprężnej zapłon następuje samoczynnie w wyniku wysokiej temperatury, która podczas uruchamiania jest wytwarzana przez świece żarowe. W silnikach benzynowych niezbędne jest dostarczenie iskry generowanej przez świece zapłonowe. Są one jednymi z istotnych części zamiennych do samochodu i powinny być utrzymywane w należytym stanie, a także okresowo wymieniane. Przekonajmy się, jak są zbudowane świece i sprawdźmy, na czym polega ich wymiana.
Budowa i działanie świecy zapłonowej
Świeca zapłonowa działa w wysokiej temperaturze i przy znacznym ciśnieniu, dostarczając iskrę, która pojawia się między elektrodą wewnętrzną, umieszczoną w środku przekroju urządzenia a elektrodą boczną, pełniącą funkcję masy. Po przeciwnej stronie znajduje się nakrętka kontaktowa, która pozwala na podłączenie kabli wysokiego napięcia. Niżej umieszczony jest izolator ceramiczny, a pod nim korpus, który umożliwia wkręcenie świecy w gwintowany otwór znajdujący się w głowicy silnika. Podczas pracy świecy iskra powstaje jako wyładowanie elektryczne między elektrodami. Dla zapewnienia optymalnych parametrów pracy elektrody wykonuje się z materiałów, które są dobrymi przewodnikami prądu i ciepła, a przy tym są odporne na działanie wysokiej temperatury, np. irydu, platyny albo srebra.
Kontrola i wymiana świec zapłonowych
Podczas pracy świeca zapłonowa jest narażona na osadzanie się na elektrodach zanieczyszczeń w postaci nagaru. Możliwe jest również zniekształcenie się elektrody bocznej i zmiana odstępu między nią a elektrodą rdzeniową, czyli tzw. przerwy. Sprawdzenie świec powinno następować w ramach przeglądów okresowych i wymaga użycia szczelinomierza. Warto pamiętać, że do odkręcenia i dokręcenia świec trzeba używać specjalnego klucza fajkowego oraz dopasowanego do konkretnego modelu silnika momentu dokręcającego. Jest to ważne, ponieważ uszkodzenie korpusu oznacza konieczność demontażu głowicy, a niedokręcona świeca doprowadzi do awarii silnika.