> > Blog

Jak wymienić czujnik położenia sprzęgła?

Zadaniem czujnika położenia sprzęgła jest rozpoznanie stopnia obciążenia silnika. Ma to kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania tempomatu, którego zadaniem jest automatyczna i płynna regulacja prędkości pojazdu.

Dzięki czujnikowi system łatwo rozpoznaje, kiedy należy wyłączyć tempomat, a także eliminuje skoki i szarpnięcia wynikające ze zmiany biegów podczas jazdy. Jest on również niezbędny podczas pracy elektrycznego hamulca ręcznego. Czujnik położenia sprzęgła jest więc obowiązkowym elementem w samochodach korzystających z tych przydatnych funkcji. Niejednokrotnie można znaleźć go jednak także w pojazdach, które ich nie posiadają.

Objawy uszkodzenia czujnika położenia sprzęgła

Jeśli powyższe systemy nie działają lub działają nieprawidłowo, może to wskazywać na problemy z czujnikiem. Elektryczny hamulec ręczny prawdopodobnie przestanie się w takim przypadku uruchamiać. Z tempomatem może być podobnie, jednak często dochodzi do innej sytuacji: uszkodzony czujnik sprawia, że tempomat działa nieprzerwanie – nie wyłącza się w momencie naciśnięcia pedału hamulca. Najlepszym i najpewniejszym sposobem na sprawdzenie, czy zaobserwowane problemy wynikają z uszkodzonego czujnika położenia sprzęgła, jest podłączenie pojazdu do narzędzia diagnostycznego.

Wymiana czujnika położenia sprzęgła

Jeśli doszło do uszkodzenia tego elementu, będzie trzeba go wymienić. Związany z tym wydatek nie jest duży: tego typu części zamienne kosztują około kilkudziesięciu złotych, a jeśli pragnie się skorzystać z usług fachowca, jego praca powinna być warta mniej więcej drugie tyle. Warto jednak rozważyć samodzielną wymianę czujnika położenia sprzęgła, ponieważ nie jest to ani trudne, ani czasochłonne.

Element ten znajduje się pod kierownicą. Bywa połączony z przełącznikami położenia pedału hamulca. Aby się do niego dostać, trzeba w pierwszej kolejności odkręcić maskownicę. Gdy już zlokalizujemy czujnik, należy ostrożnie wyciągnąć jego wtyczkę, a sam element obrócić o czterdzieści pięć stopni. Powinien wtedy bez problemu wyskoczyć. Nowy czujnik wystarczy włożyć na jego miejsce, przekręcić w drugą stronę, a gdy będzie już stabilnie trzymał się w miejscu, podłączyć wtyczkę. Następnie można z powrotem przykręcić maskownicę i cieszyć się poprawnym działaniem nowego czujnika położenia sprzęgła.

Wróć